JPiri

Byrokratian rattaissa ja omavastuu

Törmäsin mielenkiintoiseen asiaan kelakorvauksissa. Nimittäin matkakulut.

Ystäväni kuljettaa lastaan päivittäin Helsinkiin psykiatriselle osastolle tutkimuksiin mistä lapsi käy myös sairaalakoulua. Hoito, tutkimus ja koulu on hyvää ja räätälöityä lapsen tarpeita silmällä pitäen.

 

Lapsen vanhempi on työtön vähävarainen joka kamppailee raha-asioiden kanssa väsymiseen asti ja huomaan hänen olevan uupunut jo useamman vuoden ajan.

 

Lapsen vanhempi asioi kelassa tarkoituksena saada kulukorvauksia edes osittain koska 120 km päivittäinen ajo ja pysäköintimaksut rasittavat kukkaroa huomattavasti. Matka ruuhkineen kestää viennin yhteydessä noin 1,5h yhteen suuntaan ja sama hakiessa, eli päivittäin hän istuu autossa yhteensä n. 3h.

 

Kelan omavastuuosuus on 25e päivässä matkoista joten oman auton käytön yhteydessä korvauksia ei siis saa.

 

Kelalta hän sai kuitenkin hyväksytyn päätöksen taksimatkojen "hyväksikäytöstä". Papereita plaratessa hän kuitenkin pian huomasi vakavan sudenkuopan. Näistä matkoista korvataan 25e kelalta ja loput ovat omavastuuta. Eli jos hän siis laittasi lapsensa taksiin päivittäin niin hänellä menisi noin 50e/päivä omaa rahaa.

Miten voi olla mahdollista että näinkin tärkeään asiaan kun lapsen psykiatriseen tutkimukseen ja sairaalakoulun käyntien matkakuluja ei korvata laskien siitä oikeasti halvimmasta vaihtoehdosta joka tässä tapauksessa on varmasti oma ajoneuvo.

Kaveri ei siis todellakaan aio käyttää tätä mahtavaa mahdollisuutta lapsensa hoitoon saamiseen, vaan aikoo kulkea omalla autollaan, koska se on ehdottomasti halvin vaihtoehto. Lisäksi hän sanoi, ettei muutenkaan haluaisi kuormittaa yhteiskuntaa taksimatkojen osalta vaikka se olisi lapselle ilmaista. Koska se on niin pirun kallista. Mutta jos tilanne olisi se että taksimatkat olisivat ilmaisia ja automatkat vaativat sen 20e tankkauksen joka toinen päivä, niin tilanne pakottaisi käyttämään taksia rahallisen säästön takia.

Mietin tässä että tällaisilla päätöksillä valtio kyllä tuhlaa rahaa ihan älyttömästi sekä asettaa vähävaraisen erittäin tukalaan asemaan. Omaa autoa käytettäessä hän tankkaa 20 eurolla joka toinen päivä ja maksaa 2 euroa parkkimaksuja joka päivä. Onko siis mitään järkeä kelalla tarjota 2x25e taksiin ja ylimenenvän osan saisi varmaan sosiaalitoimistosta kyynelehtimällä kun, että autetaan ennemmin tuossa 20e (joka toinen päivä) + 2e (joka päivä) menevissä kustannuksissa.

Kustannukset yhteiskunnalle taksimatkojen osalta
5 päivää x (2x25e taksimatkat/päivä + 2x25e omavastuu/päivä)

Yhteensä 500e viikossa

 

Kustannuksetn yhteiskunnalle käyttäen omaa autoa

20e tankkaus joka toinen päivä + 2e parkkimaksut/päivä

Yhteensä 60e viikossa

Kysympä vaan. Lisäksi mietin kuinkahan moni käyttää tuollaista palvelua ja itkee ylimenevät rahat sosiaalitoimistosta. On nimittäin melkoisen kallista.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Tuota noin, moni on ymmärtänyt nuo Kelan omavastuut vähän väärin. On totta, että taksimatkojen omavastuu on korkea, mutta jos taksimatkoista kertyy kustannuksia yli 300 euroa vuoden aikana, lopuista matkoista ei omavastuuta peritä ollenkaan, eli saa matkustaa ilmaiseksi. Paljon matkustamaan joutuvat siis lopulta aika nopeasti hyötyvät tuosta Kelan järjestelmästä suhteessa muihin vaihtoehtoihin.

http://www.kela.fi/matkakorvaus-omavastuu

Juhani Piri

työttömällä vähävaraisella ei ole ylimääräistä 300e. Ja tuo 300e tulisi täyteen 1 viikossa ja yhdessä päivässä. Toki tuonkin 300e saisi varmasti sosiaalitoimistosta, mutta päästäänkin takaisin siihen kysymykseen, että miksi täytyy kustantaa noin hemmetin kalliita asioita valtion pussista kun valtio pääsisi huomattavasti halvemmalla vaikka maksamalla viikossa 60e vanhemmalle matkoihin ja pysäköinteihin.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Nähdäkseni Kela korvaa samalla periaatteella myös oman auton käytöstä, mutta siinä on myös sama omavastuusääntö. Siihen en osaa sanoa, miksi järjestelmästä on tehty niin hankala. http://www.kela.fi/oma-auto

Juhani Piri Vastaus kommenttiin #3

kuten kirjoitin 25e on omavastuu ja se ei täyty oman auton käytöllä. Näin ainakin ymmärsin ja sinne 300e on myös matkaa omalla autolla kun taksimatkoissa siihen päästäisin todella nopeasti. Taksimatkat kuormittavat rahallisesti yhteiskunnan varoja huomattavan paljon enemmän kuin oman auton käyttö.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #5

Niin, siis omavastuu ei täyty yksittäisellä matkalla, mutta jokainen matka kerryttää sitä 300 euroa, jos niistä jaksaa raportoida. Eihän tuossa mitään järkeä ole. Tuntuu myös oudolta, että kela käyttää paljon pienempää kilometrikorvausta kuin mitä saa työmatkoista. Ilmeisesti on tarkoitus säästää kuluissa kun suurin osa korvauksiin oikeutetuista ei jaksa tai osaa niitä hakea.

Käyttäjän SeppoKoski kuva
Seppo Koski

Tämä on varsin hyvä esimerkki pienituloisten vaikeuksista.

Oman auton käytöstä sairaanhoitoon liittyvistä matkoista on ruhtinaalliset 20 snt/km omavastuun ylittävältä osalta. Ollu jo yli kymmenen vuotta!

Ajelet ensin 1500 km omaan piikkiin ja sitten saat tuon 20 snt/km.

Empiriaa yli kymmeneltä vuodelta.

Toimituksen poiminnat