JPiri

Bernerin suunitelmat liikenneverkkoytiöstä keskeytettiin.

Hyvä uutinen että tälle hullutukselle saatiin piste, ainakin väliaikaisesti. Bernerin antamat tiedot tuntuivat kerrassaan utopistisilta ja kuten moni kirjoittaja on todennut, niin autoilijoiden kustannukset olisivat pompanneet kerralla pilviin.


Kirjoitan tähän nyt omat ehdotukseni ministeriölle, joista toinen on erittäin lyhyt. Saa käyttää sellaisenaan, saa muokata, saa käyttää osia ajatuksista tai saa unohtaa olkia kohauttamalla. Ihan vapaasti oman harkinnan mukaan.

 

Ehdotus nro 1 (lyhyt).

Liikenne- ja viestintäministeriö keskustelee hallituskumppaneiden kanssa rakentavasti kuinka paljon rahaa tiestön ylläpitoon tarvitaan, että saamme kurottua korjausvelkaa kiinni. Tämä raha sitten ikään kuin korvamerkitään tiestöön valtion budjetista.

 

Siirrytään myös asteittaiseen autoveron poistoon, sanotaanko vaikka 20% vuosi jolloin autovero poistuisi 5 vuoden sisään.

 

Tässä mallissa edelleen ongelmana olisi, ettei ulkomaalaisesta liikenteestä tulisi maksukertymää, muuten kuin käytetyn polttoaineen osalta.

 

Koska tämä aiheuttaa sen, että jostain on sitten valtion kassasta rahaa pois, koska toiseen sitä siirretään, niin olisi aika alkaa miettimään mistä tämä puuttuva raha raavitaan. Yksi ehdotukseni on edelleen se kaivosteollisuuden verotus joita hallinnoi enimmäkseen ulkomaalaiset yritykset. Ehkä veronkierrollekkin voisimme tehdä viimein jotain jos todellista halua olisi.

 

Ehdotus nro 2.

Poistetaan atuovero osittain kuten ehdotuksessa nro 1 tai kerta rysäyksellä.

 

Lasketaan ajoneuvoveroa hieman ja muutetaan se muotoon ajoneuvomaksu. Kohdistetaan se vastaamaan paremmin auton painoa ja päästöjä. Tämä maksu tilitetään vaikka trafille tai liikennevirastolle.

 

Poistetaan polttoaineista kaikki ylimääräiset verot, jäljelle jätetään vain EU:n vaatima yhteinen minimi. Jos vaadittavaa minimiä ei ole, jätetään vaikka hiilidioksiidivero. Muut verot muutetaan liikennepolttoaineiden osalta maksuluontoisiksi, vaikka tienkäyttömaksuksi joka sisältyy automaattisesti polttoaineen litrahintaan.

 

Tämä polttoaineeseen verojen tilalle muutettu tienkäyttömaksu tilitetään vaikka trafille tai liikennevirastolle

 

Rakennamme järjestelmän (kännykkä, tilisiirto jne) jossa ulkomaanliikenteen on suoritettava maassaoloajasta X suuruinen maksu joka siis vastaa vaikka tuota meidän ajoneuvomaksua suuruudeltaan. Maksusta täytyy olla tosite mukana aina ajossa, vaikka järjestelmä onkin rekisteröinyt auton tiedot järjestelmään ja on tarkistettavissa nopeasti ilman tositettakin. Tiedämme tällä tavalla mitä ulkomaan autoja maassamme liikkuu.

Nämä maksut tilitetään vaikka trafille tai liikennevirastolle.

 

Polttoaineista, ajoneuvomaksuista ja ulkomaalaisen liikenteen maksuista kerätyt alvit menevät luonnollisesti suoraan valtion pohjattomaan kassaan, mutta loput maksut trafille tai liikennevirastolle joka kustantaa saamistaan rahoista teidemme ylläpidon ja ottaa kiinni korjausvelkaa.

 

Jos ja kun rahaa jää ylimääräistä trafin tai liikeneviraston kassaan (jää kyllää), tämä raha mikä ei mene teiden ylläpitoon, vaikka lahjoitetaan suomen valtiolle budjettiin (se on mahdollista).

 

Edelleen valtion kassasta jää puuttumaan roposia, mutta käännyn taas katsomaan esimerkiksi sinne kaivosteollisuuden ja veronkierron puoleen vaikka aluksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän HarriVirtala kuva
Harri Virtala

IHAN HUUHAATA VANHA JÄRJÄSTELMÄ ON KAIKEN KAIKKIAAN HYVÄ, TÄMÄ UUSI JOTA SUUNNITELTIIN MUTTA JOKA EI TOTEUDU.ON KASALLE UTOPISTISTA.YRIRITTIKÖ TÄMÄ KAKSIKKO LAHJOITTAA VALTION TIETKIN ULKOMAISILLE RAHASTOILLE,

Toimituksen poiminnat